Krótka historia reklamy
Krótka historia reklamy
Według słownika języka polskiego reklama to „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”, ale także "plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi". Jest to więc wszelkiego typu komunikat perswazyjny, dzięki któremu uda nam się namówić kogoś do zakupu naszych usług lub produktów.

Według słownika języka polskiego reklama to „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”, ale także „plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi”. Jest to więc wszelkiego  typu komunikat perswazyjny, dzięki któremu uda nam się namówić kogoś do zakupu naszych usług lub produktów.


Kiedy to wszystko się zaczęło?

Prawdopodobnie reklama istniała od zawsze, bowiem już od zarania dziejów ludzie próbowali coś między sobą wymienić i przekonać, że to co mają do zaoferowania jest godne uwagi. Najstarsze „ogłoszenia reklamowe” pochodzą z ok. 3000 lat przed naszą erą z Bablionu – były to gliniane tabliczki, które oferowały usługi pisarskie, szewskie czy sprzedaży maści. 

Kolejnym znanym nam etapem była powszechna w średniowieczu reklama ustna. Kupcy zachwalali głośno swoje towary, zachęcając do ich nabycia. Pojawiła się też pierwsza reklama otudoorowa – z ofertą karczmy czy domu do wynajęcia -  umieszczana na budynkach lub w postaci kamiennych szyldów.


Wynalazek druku

Przełomem było oczywiście wynalezienie druku. Wraz z nim rozpoczęto produkcję pierwszych plakatów, ulotek i afiszy reklamowych. Podobno już w 1450 roku księgarz Leopold Laubert skorzystał z tej formy promocji, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Wynalazek Gutenberga pociągnął też za sobą rozwój prasy i reklamy prasowej. Pierwszą reklamę w gazecie wydrukowano już w 1612 r. w Paryżu w Journal General d’Affiches.

Reklama jako dzieło sztuki

Wiek XIX i rewolucja przemysłowa przyniosła ze sobą ogromny rozwój różnych form reklam outdoorowych. Rosnąca konkurencja spowodowała, że sprzedawcy zaczęli walczyć między sobą poprzez szyldy, promocje, chwytliwe (nie zawsze zgodne z prawdą) hasła, a nawet chodzące reklamy.

Ponieważ rywali w batalii o klientów było naprawdę sporo dużą rolę odgrywała estetyka i kunszt wykonania. Można powiedzieć, że XIX-wieczne tablice reklamowe co znaczniejszych kupców były małymi dziełami sztuki. Do ich wykonania zatrudniano znanych artystów. Na uwagę zasługują piękne reklamy przedmiotów codziennego użytku – rowerów czy papierosów, stworzone przez znakomitego czeskiego grafika i malarza Alfonsa Muchę.


Popularność emaliowanych tablic reklamowych

Emaliowane tablice reklamowe popularność zyskały na początku XX wieku. Konkurowały wówczas m.in. z reklamą świetlną. W dwudziestoleciu międzywojennym dużą popularnością cieszyły się reklamy rozwieszane na ścianach sklepów, drzwiach czy rozkładane na ladach sklepowych. Były one powszechne również w Polsce, a zwłaszcza w naszej stolicy, która nie ustępowała pod tym względem innym europejskim miastom. Do dziś na przykład w Muzeum Regionalnym w Pilźnie zachowały się emaliowane tablice reklamowe czekolady Milki czy Piasecki z tego okresu.

Renesans emalii

Dziś dostępnych jest wiele rodzajów reklamy outdoorowej. Wyróżniamy między innymi reklamy na tablicach reklamowych, słupach ogłoszeniowych, billboardach, citylightach, na przystankach, kioskach, telebimach itp. W gąszczu takiej ilości reklam bardzo trudno się wyróżnić. Dlatego warto zainwestować w niestandardowe formy reklamowe. Jedną z nich jest właśnie przeżywająca swój renesans emaliowana tablica reklamowa. Jej atutem jest trwałość wykonania – na pewno będzie nam służyć przez lata. Dodatkowo dzięki swojej formie, nadaje naszym produktom czy usługom elegancki charakter. Jest więc idealna, jeżeli chcemy podkreślić prestiż naszej firmy.

Zerknij również do galerii naszych realizacji i przekonaj się, jak piękna i ciekawa może być emaliowana tablica reklamowa.